Follow by Email

Friday, July 2, 2010

Abang... Bukan Ayang Tak Bagi Kawin...

Assalamualaikum... karya ini kuciptakan khas untuk semua yang bergelar lelaki, samada bujang lagi, suami, bapa ke suami belum cukup kuota... ... dan buat renungan para wanita, isteri dan semua.. BUKAN AYANG TAK BAGI KAWIN LAGI Abang... ... Bukan ayang tak bagi kawin lagi... Tapi ayang kesian kat abang Nanti kepala abang bertambah pening lagi... Beban yang ada pun abang tak cukup fikir lagi.. Dah le abnag ada sakit migrane... kalau abang fikir nak banyak isteri... Nanti..anbang kene sakit gile lak Sapa yang susah... kan kami gak Ayang gak yang nak kene antar kad wad gile... Abang... . Bukannya abang tak layak kawin lagi.. Tapi ayang bimbang... abang tu dah le kurus kering.. Nanti takut abang kene buli dek isteri muda ... Abang gak yang bertambah kering.. Kan jadik cicak kubin... Ayang tak kenal lagi... . Abang... Bukan ayang tak tau abang belum cukupkan kouta lagi... Kan nanti anak-anak abang berderet macam keretapi Anak-anak kita pun tak cukup zat lagi... Bukannya ape... mana abang nak cekup duit nak belikan kami keretapi... mana ada tempat nak naik kereta lagi Kan abang gak yang merana nanti.. anak berderet macam keretapi... sapa nak support mereka semua nak masuk "u" nanti.. tak kan abang nak biar mereka jadik kuli macam abang Abang.. Bukan ayang tak tahu Dalam islam boleh berpoligami Ayang cukup kesian.. Abng gak nanti yang sakit hati Nak jadik adil susah sekali Takut abang yang cepat mati.. Sapa nak jaga kami... .? Abang... . Duhai cik abang sayang.. Demi kasih dan cinta ayang pada abang.. Buatlah istiharah... kuatkan iman di hati Tapi kalau dah Kehendak Yang Maha Esa Ayang nak ada "adik" lagi... ku rela ... ku redha... Abang Sayang... Demi Kebahagiaanmu suamiku yang biang keladi Moga redha Allah menjadi lembayung.. Di akhirat kelak ayang gak yang untung.. Berpayungkan emas oleh para malaikat.. Cuma ayang berpesan... Ingatlah jasa dan pengorbanan Kasih ku yang setulus ini... . Hanya untuk abang seorang.. walau abang tetap miang nak ada dua orang... 

WAhai pembaca sekalian.. Sayang , Kasih dan Cinta ku Kerana Allah Ingatlah.. Cintakan bunga... ..bunga akan layu Cintakan manusia, ia kan pergi... CINTA ALLAH membawa ke syurga... Nikmat dunia ini hanya sementara "Janganlah sampai anak-anak, isteri-isteri dan harta-harta mu menjadikan engkau lalai dan ingkar pada perintah Allah" Kepada para pembaca... Bagi kaum lelaki... jangan terhiris dengan kata-kata di atas.. Lelaki perlu menjadi pemimpin bagi kaum wanita... dan kamu akan dipertanggungjawabkan atas setiap apa yang kamu kerjakan Dan ingatlah Allah itu Maha Adil... . Memang tak dinafikan siapa pun akan melenting bile dengar suami nak kawin lagi... Di sinisaya nak ingatkan... tak salah hendak berkahwin lagi.. tapi berlakulah jujur pada isteri anda.. berbincang dan berterus terang itu akan membawa kebaikan... fikirlah anak-anak anda... Inagtlah kembali semua jasa isteri anda... mereka dah banyak berkorban untuk anda... isteri anda sungguh berjasa pada anda... . fikir lah perasaan mereka jugak... anda janganlah terlalu mementingkan diri sendiri... tapi selalunya isteri sangat setia pada kamu... dan mereka sangat berharap kamu sentiasa bersama mengharungi segala suka dan duka.. kenapa... nak berkongsi lagi... kan kek tu kalau dah dipotong kecik-kecik... hanya tinggal secebis saja... 
Buat kaum wanita... kita renungkanlah... ..bagilah yang terbaik untuk suami anda... Didunia anda akan merasa merana dan tersiksa sebab berkongsi kasih.. tapi.. kita kena ingat... kasih manusia kan sementara saja... Ingatlah Kasih ALLAh kan yang kekal juga... jadi kenapa kita nak terlalu bersusah hati dengan kasih yang tidak kekal... Ingatlah Setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan... cuma kita perlu bersabar... dan berusaha mencari keredhaan Allah... ..Pasti Allah dah merencanakan sesuatu yang lebih baik dari sedikit keperitan yang kita tanggung di dunia ini... Janganlah cepat melenting bile suami nak kawin lagi. kite kene bertindak bijak... contohnya.. buat lah perjanjian... . bila suami nak kawin lagi... mitaklah dia berlaku adil dan melakukan pengorbanan sedikit untuk kita... Kan kita dah sanggup berkorban untuknya... jadik apa salahnya dia berkorban untuk kita... . contohnya... . mitaklah... supaya rumah di namakan atas nama anda... .(ini demi masa depan anak-anak), tuntut lah dia sediakan insurans pelajaran untuk setiap anak-anak... ( untuk memudah kan anak-anak nak masuk u nanti)... . dan macam-macam lagi... .Ha... jadilah wanita yang cerdik... jangan dok melenting cepat-cepat... Lagi satu... ingatlah kita akan perintah Allah dan taatlah pada suami masing-masing... sebab dah makan hati..(.tak pe hati ayam 3 ketul baru RM1 00)... jangan marah... gurau jer... Selagi suami tak melanggar perintah Alah dan tidak berbuat dosa... kita kena patuh padanya... Kalau suami melakukan zina kite lagi berdosa... ini tandanya kita tak sayang suami dan kita rela suami melanggar perintah Allah... jangan melakukan zina... kalau penzinaan yang di bolehkan daripada berpoligami ... puan tak sayangkan agama Islam.. Ingatlah... Allah tu kan MAha Pengasih lagi Maha Penyayanng... . 
Bagi para suami jangan suka mengambil kesempatan kalau dah dapat keizinan isteri... ingat tugas lelaki lagi berat... . ia akan menanggung... semua tanggungjawab terhadap semua isteri dan anak-anak... Ingatlah siksaan Allah sangat pedih... .terhadap orang yang hanya pentingkan hawa nafsu... .. Sekian seloka saya... mohon ampu dan maaf pada semua... Semoga beroleh kebahagiaan hakiki hidup di dunia dan akhirat... Sesungguhnya Allah jua yang kekal ABADI..


dari virtual friend
seorang insteri yang prihatin...

group anina

group anina